• Menu

10 MAKANAN TEMPATAN TURKI TERBAIK YANG WAJIB ANDA RASA

Home » Guide for Muslim Travellers » Halal Food Travel Guide » 10 MAKANAN TEMPATAN TURKI TERBAIK YANG WAJIB ANDA RASA

Bukan kebab, bukan Turkish delight Kunafa pun bukan, Baklava pun bukan.
Jom tengok 7 lagi makanan tempatan Turki yang lain yang wajib anda rasa sekali seumur hidup!

1. Ezogelin Corba

Menurut lagenda, hidangan ini dicipta oleh seorang wanita malang bernama Ezo yang telah berkahwin untuk cuba menawan hati ibu mertuanya. Dia membuat sup pedas yang terdiri daripada lentil merah, domato salca (pes tomato — manis atau panas), tomato segar parut dan bawang, dihidangkan dengan pudina kering dan pul biber (serpihan cili) yang ditaburkan di atasnya.

2. Kisir

Hidangan salad ringkas ini diperbuat daripada bijirin gandum bulgur halus, tomato, bawang putih, pasli dan pudina.

3. Iskender Kebab

Kalau ke Bursa mesti kena rasa hidangan ni! Bursa terkenal dengan tiga perkara — sutera, padang ski Uludag dan sejenis kebab yang dipanggil Iskender. Kebab ini dihidang bersama daging kambing yang dipotong nipis bersama tomato pes. Dihidangkan sekali bersama roti pita, gabungan yang sempurna!

4. Yaprak Dolma

Turkish foods; stuffed leaves (yaprak sarma dolma)

Hidangan tradisional ini pada dasarnya adalah daun anggur yang digulung dan diisi dengan sama ada nasi atau daging cincang yang diperap dengan rasa yang enak dan unik

5. Dondurma

Dondurma diperbuat daripada susu dan sahlep, tepung yang diperbuat daripada ubi orkid, dan damar wangi. Sahlep ialah sejenis tepung yang dihasilkan daripada orkid yang memberikan kemasan baldu yang licin pada ais krim, manakala mastic, gula-gula getah asli, menambah kemanisan yang unik.

6. Gözleme

Pastri tradisional Turki ini selalunya disumbat dengan keju putih masin, daging lembu cincang atau bayam. Untuk cinta gözleme! Hidangan berperisa tradisional ini ialah doh pastri asas yang diisi dengan pelbagai bahan seperti keju, sayur-sayuran, atau daging cincang dan kemudian ditutup dan dimasak di atas griddle. Anda mungkin melihat snek ini dimasak di jalanan dan tidak lama dahulu ia dilabel sebagai ‘makanan kampung’. Hari ini, anda akan melihat gözleme dimasak di mana-mana dan dimakan untuk sarapan pagi atau snek makanan segera.

7. Imam Bayildi

Siapa peminat terung? Turki mempunyai pelbagai hidangan terung namun, imam bayildi adalah yang paling terkenal. Hidangan dari masakan Uthmaniyyah, ia terdiri daripada sebiji terung yang disumbat dengan bawang, tomato dan bawang putih, dan direneh dalam minyak zaitun. Ia adalah snek yang sempurna, sebagai sebahagian daripada jadual meze, atau sebagai iringan untuk makan malam penuh.

8. Lahmacun

Ia adalah sejenis pastri yang diperbuat daripada daging dan ajin, pes. Pes ini terdiri daripada kisar rendah lemak yang dicampur dengan pes tomato, bawang putih dan rempah ratus yang disapu pada bulatan nipis doh pita dan boleh dibuat lebih pedas atas permintaan.Lahmacun pada asasnya adalah piza Turki yang mempunyai kerak rangup nipis dan dihiasi dengan sos segar yang lazat yang terdiri daripada tomato, lada, daging cincang yang berperisa dan herba. Oleh kerana dohnya sangat nipis, hidangan lazat ini boleh dimakan secara gulung, gaya burrito, yang sesuai untuk hari-hari semasa anda dalam perjalanan.

9. Menemen

Seperti telur hancur atau shakshuka, mememen ialah hidangan sarapan pagi telur pedas yang dimasak dengan minyak, tomato, lada dan rempah. Ia biasanya dihidangkan dalam bekas logam yang digunakan untuk masak dan dimakan dengan cebisan roti.

10. Manti

Manti direbus ke dalam air mendidih dan ditambah dengan yogurt dan pul biber (serpihan cili). Ia mengambil masa untuk membuat inti sumbat kambing/daging ini dan kebanyakan wanita Turki sangat mahir dalam membuatnya. Disalut dengan sos yogurt dan sarat rempah, hidangan ini benar-benar unik dan lazat.